Колко струва качеството
Отговорът на гърния въпрос не е много лесен. Но професионалистите от пазара на имоти са категорични, че цената няма да е най-ниската.

Брой 3 - Март '09
13 прочитания
  • Увеличаване на шрифта
  • Намаляване на шрифта
  • Принтиране
  • Препоръчване на приятел
"Ниска цена за добро качество, както разбрахме, няма, има някакъв баланс между цена и качество", каза Юлиян Георгиев, управляващ съдружник в строителния предприемач "Симпли България".
В момент, в който много продавачи ще се конкурират на ценово ниво, качеството ще бъде подложено на изпитание. Затова клиентите са съветвани да внимават.
"Ориентирът цена е най-лошото направление, в което може да се тръгне. Няма добро качество на ниска цена", каза арх. Пламен Мирянов, председател на директорския борд на строителната фирма "АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ".
Какво е качеството, което купувачите търсят? "Това е качество на живот – на среда, начина, по който минават дните им, независимо дали говорим за бизнес и жилищна среда или пазаруване", коментира Таня Емилова от консултантската компания Colliers International. Според нея средата на пазара сега е създала възможността да изпъкнат критериите, които определят добрия имот.
В еуфорията, създадена от нарастването на цените, много купувачи и инвеститори са направили пропуски, за които ще съжаляват. Но сега кризата дава шанс поне част от тях да бъдат коригирани.
"Преди еуфорията беше доста голяма и имаше голямо разминаване между качество и цена", каза Стефан Косев, член на борда на директорите на търговската верига "Пикадили".
"Много е лесно да се прави бизнес в бързо нарастващ пазар... Сега е времето, в което трябва да компенсираме големите дефицити на нашия пазар. Ако дефицитите в нормативите имат инерция за компенсиране, то с утвърждаването на добрите практики, каквито има на нашия пазар – има качество и продукти, които предлагат стойност – би трябвало да възстановим доверието в тези клиенти, които ги има и ще купуват", каза арх. Иво Пантелеев.
"Кризата действа като усилвател на последствията от нашите решения и това е възможността, която се крие в нея, защото усилва и положителните решения и ги прави още по-добри", каза Росен Колев, управител на "Вектор мениджмънт", фирма за управление на строителни проекти.
Какъв е пътят към правилните решения? Според участниците на пазара това е засилването на ролята на консултанта, който да запознае крайния клиент с добрите и лошите страни на едно негово решение, и повишаването на образоваността на клиентите им по отношение на имотите. Втората стъпка минава през повишаване на прозрачността. "В България има липса на прозрачност в абсолютно всички аспекти в бизнеса. Никога не можеш да провериш една фирма какви са й задълженията", коментира Олга Стоичкова от консултантската компания "Елта консулт".

Стефан Косев, "Пикадили":
Статуквото, когато клиентът подписваше договор без права, вече малко се разчупва. Инвеститорът и консултантът вече са малко по-сговорчиви. Решението е всички заедно да направим нещо, защото сме взаимно обвързани.

Арх. Иво Пантелеев:
В кризи се оказва, че се попада внезапно. Но ние бързо трябва да предприемем действия, да създадем стратегии, с които да запазим пазара.

Таня Емилова, Colliers International:
Всички участници в бизнеса имат вина за това, че хората не са образовани. Всичките проекти се изкупиха на зелено. Хората имаха очаквания към среда и качество – не толкова високи, колкото в момента. Сега именно те са високи, защото хората си изпатиха.

Юлиян Георгиев, "Симпли България":
Никой няма интерес от ниски цени. Противното означава да се върнем години, години назад в един опустошен пазар, от който ще тръгнем, но няма да имаме същите преживявания, каквито имахме от последните години.

Арх. Пламен Мирянов, "АРТЕКС ИНЖЕНЕРИНГ":
Българинът живее в некачествени жилища и не е нормално цените на некачествените да са съвсем близки до цените на качествените имоти. Не е нормално панели, производство от 70-80-те години, да бъдат почти на цената, на която ние произвеждаме продукт 2009-2010 г. Трябва да се получи много сериозно разграничаване в цените в цяла България и изобщо в имотите.

Росен Колев, "Вектор мениджмънт":
Не е ли по-евтино за всички, ако нещо се направи по-скъпо от първия път. То излиза много по-скъпо, ако се преправя после. Кризата действа като усилвател на последствията от нашите решения и това е възможността, която се крие в нея, защото усилва и положителните решения и ги прави още по-добри.

Любомир Галчев, "Галчев инженеринг груп":
Да се фокусираме върху това как да повишим качеството, да повишим производителността в сектора и квалификацията на работната ръка. Строителните компании реинвестират собствената си печалба. Тези компании са готови да свият нетния си марж до 3-5%, за да повишат тази конкурентоспособност и да я повишават във времето.

Още по темата:
Индустрията на имотите се активизира срещу кризата
Купувай, ще спечелиш
Убедете ги, че тук бизнес се прави лесно

Коментирай

Кирилица: ?
  • 0:-)
  • :'(
  • >:-)
  • B-)
  • :-*
  • :-(|)
  • :-|
  • :-(
  • :-)
  • :-D
  • :-0
  • ;-)

Тема на броя

Индустрията на имотите се активизира срещу кризата

Индустрията на имотите се активизира срещу кризата Бр. 3 - Март '09

Довчера всичко изглеждаше наред, днес е трудно да повярваме, че кризата се разгръща с толкова бързи темпове. Ако обаче има някаква положителна страна, тя е, че ще накара индустрията на недвижимите имоти по-категорично да заяви мястото си в икономиката.